Oryantal Kursu

Oryantal Kursumuz en fazla 10 kişilik sınıflarda haftada 1 gün 2 saat şeklinde yapılmaktadır. Oryantal dans konusunda alanında uzman pedagojik formasyon sahibi eğitmenler eşliğinde yapılmaktadır.

Gösterişin, kıvraklığın sembolü olan oryantal dansı eğitimleri Mor Sanat Akademisi’nde sizleri bekliyor. Oryantal derslerimizde; eğlenerek, kıvraklığınızı keşfederek ve kalori harcayarak yeni bir dans türü öğreneceksiniz. Göbek figürleri, adımlar, dönüşler, kalça ve bel hareketleriyle vücudunuzun şekillendiren oryantal dansı kısa sürede sizi kendisine bağlayacaktır.

Ön Kayıt

Ön kayıt olduğunuzda eğitim danışmanlarımız en kısa sürede sizinle iletişime geçecektir.

Oryantal Dans Tarihi

Oryantal dans dünyanın bilinen en eski danslarından biridir. Orijinalinde, antik dönemin doğurganlık ve bereket kültürü yattığı düşünülür.

İlkçağ medeniyetlerinin çoğunda matriarki yani anaerkillik görüldüğünden dişi ve kadın gücünü sembolize eden farklı milletlerde farklı isimler taşıyan ‘Toprak Ana’ ya taparlardı. Mısır’daki İsis, Yunan mitolojisindeki Gaia, Mezopotamya’daki İştar, Hintlerin Şakti’si ve bunlar gibi onlarca diğer tanrıçalar bu kültün bir parçasıydı.

Oryantal dans kendine has tarzıyla yaklaşık 10. Yüzyılda romanlar tarafından Hindistan’dan Orta Doğuya getirmişlerdir. Bu göçebe gruba Mısır’ da Ghawazee adı konmuş. Bu aşiretin aile erkekleri genellikle müzikle uğraşır kadınları ise düğünlerde, festivallerde ve bayramlarda dans ederek para kazanırlardı.

Sonra Ghawazee aşireti kendi dans kültürlerinin içine farklı halkların dans kültürlerinden olan zili getirdiler. Giydikleri kıyafetler ise gömlek, çok bol pantolonlar, şalvarlar ve dirsekten aşağı doğru sarkan uzun kollu kaftandı. Kalçaya da bir ya da iki tane püsküllü şal takarlardı.

1516 ve 1517 yıllarında yapılan Mercidabık ve Ridaniye savaşları sonucunda Mısır tamamen Osmanlığı egemenliği altına girdi. Bundan sonra Osmanlı’ nın dans anlayışı değişmeye başladı. Mısır kültüründen gelen kalça, vücudun üst kısmı ve kollar hareketlerinin yanı sıra, göbek hareketleri önemli bir rol oynamaya başladı.

Bayan dansçılara Çengi yani çengane veya da çingane denirdi, erkek dansçılara ise Köçek deniliyordu. Çengilerle Köçekler eğlence dünyasında önemli bir yere sahiplerdi. Çengileri kol adında bir örgüt yönetirdi. Kolbaşları yardımcısıyla birlikte 12 tane dansçıyı yöneticilik yaparak bunları yönetirlerdi.

Oryantal Dans Kıyafetleri

Çengilerin kıyafetleri tül gömlek, pullarla süslenmiş kadife yelek ve döndükçe çevrilip açılan tennure biçimli saçaklı canfes bir etekten oluşurdu. Günümüze kadar gelen o dönemin dans kostümleri ile ilgili harem yaşamını gösteren pek çok resim vardır.

Fakat o zamanlar haremin içine ressamlar sokulmazdı bu yüzden günümüze o dönemden kalan resimlerin tamamen gerçeği yansıttıkları şüphelidir. 20. yüzyılın başında çengi kolları eski şöhretini kaybedip dağılmışlardır.

19. Yüzyıl:19. yüzyılın sonunda Avrupa’daki batılılar oryantal kültürüne büyük ilgi göstermeye başlayınca doğu içerikli gösteriler moda oldu. İlk oryantal dans gösterisi 1889 yılında Paris’te yapılmıştır.

Fransızca ‘Dance du ventre’ yani ‘Göbek dansı’ anlamına gelmesi çok iyi bir reklam hilesi olup izleyici çekmeyi amaçlıyordu. Daha sonra bu kelimeler oryantal dansın anlamının tahrif edilmesine yol açmıştır. Avrupa’daki oryantal gösterileri söz konusuyken o devrin en gizemli ve mistik kadını olan Mata Hari’ den bahsedelim biraz.

Mata Hari:Asıl adı Margaretha Geertruida Zelle çok fakirdi. Bu fakirlikten kurtulmak için önce bir sirk sanatçısı oldu ve 1905 yılında ‘’oryantal stili’’ dansçısı olarak meşhur oldu. Mata Hari’ nin gösterileri Ortadoğu dans geleneklerinden çok alakasızdı ve daha çok günümüzdeki striptiz dansına benziyordu.

Mata Hari, kendisini Doğu kutsal danslarına aşina, manastırda yetiştirilmiş bir şark prensesi olarak görüyordu ve iddia ediyordu. İyice kendini kaybeden Mata I. Dünya Savaşı yıllarında Almanya lehine casusluk yapınca hakkında tutuklama emri çıkartılmış ve 1917 yılında tutuklanıp kurşuna dizildi.

I. Dünya Savaşından sonra Kahire tam anlamıyla Arap dünyasının eğlence başkenti haline geldi. Mısır’ da kadınların yaptığı dansa ‘’memlekete ait’’ anlamına gelen Beledi (بادي) deniliyordu. Bu sözcük ‘’halk dansı’’ anlamına geliyordu. Şehrin nüfusunun kentleşmesiyle beraber Beledi dans stili de büyük bir hızla değişmeye başladı.

Acem yılankavi kol hareketleri, Hint kafa hareketleri, Yunanistan, Türkiye, Kuzey Afrika ve Avrupa ülkelerinin katkılarıyla Beledi stili Raks Sharqi (رقص شرقي) olarak bilinen bir bayan solo dansı halini almıştı. Batıda Raks Sharqi ‘’Belly dance’’ olarak tanınmıştır. Fakat ‘’Danse du ventre’’ cümlesi etkisiyle ‘’Beledi’’ teriminin yanlış yorumlanmasından dolayı ‘’Belly dance’’ kelimesi oryantal dans için pek doğru bir ad sayılmaz.

20. Yüzyıl: 20. Yüzyılın başında Hollywood film şirketleri harem yaşantısını ve oryantal dans hayatını yansıtan filmler çekmeye başladı. Doğulu güzel dansçı kadınları ve Amerikalı çekici kadınların güzellikleriyle örtüştürmek için Mısır çariçe kıyafetlerini kullandılar. Böylece oryantal dans kıyafeti anlayışı gelişti. Bu kostümler; bol miktarda pul, boncuk ve taşlarla süslenmiş sutyen şeklinde bir üst, kemer ve etekten ibaretti. Kalça hareketlerini vurgulamak için işlemeli bir kemer takılırdı.

1920’li yıllarında Mısır Amerika modasını takip ederek oryantal dans içerikli filmler yapmaya başlamıştır Oryantal; eskiden başından sonuna kadar bir irtical olup, bu dönemde bir sahne sanatı olmaya başlamıştı. Kabare (Cabaret) denilen batı kültüründen etkilenmiş oryantal dans Arap dünyasında yeni yeni açılan gece kulüplerinde sergilenirdi.

Popüler olmaya başlayınca 1926 yılında Suriyeli aktris ve dansçı olan Badia Masabni, ‘’Casino Opera’’ diye bir kulüp açtı ve dansta altın çağ dönemi başlattı. Casino Opera izleyicilerine çok geniş bir eğlence programı sunuyordu. Masabni sayesinde Mısır’da Amerika havasını yansıtan kıyafetlerle batılıların icadı olan pelerinin yani tülün hızlıca kullanılması hızlandı Dans kariyerlerini ‘’Casino Opera’’ kulübünde başlatan Samia Gamal ile Tahia Karioka, en meşhur dansçı olmuşlardı.

Samia Gamal: Birçok Arap filmlerinde oynadığı için gerçek star olan Samia Gamal oryantal dansı çok etkilemiştir. Samia Gamal diğer oryantal gibi yalın ayak ya da yumuşak terlikler yerine yüksek topuklu terlikler giyen ilk dansçıdır. Ayakkabı kullanmasını çevredekiler kendisine “bir çift ayakkabı alamıyor” demesinler diye savunuyordu.

Bu yenilikle birlikte dans çıkasını daha da yukarı kaldırmıştır. Dansa yeni bale adımları ve vals tarzında figürler eklendi. 1950’li yıllardan sonra Kahire gece kulüplerinde Naima Akef, Nagwa Fouad, Suheir Zaki, Fifi Abdou ve Raqia Hassan gibi büyük oryantal yıldızlar boy gösteriyordu. Sonraları Mısırdaki İslam eğilimi arttığından Bahreyn Krallığı yeni oryantal dans merkezi kurdu.

Türkiye’de ise oryantal dans kabare türünde gelişmeye devam etmiştir. Dansözlerin kıyafetleri diğer ülkelerin dansçılarına göre daha açıktı ve genellikle yüksek topuklu ayakkabılar ile dans ederlerdi. Türk oryantal dansı Mısır dansına göre daha enerjik ve hareketliydi. Hatta Türk dansçılar sayesinde dansa şpagat, köprü ve diğer jimnastik hareketleri girdi. 20. Yüzyılda; Emine Adalet, Nergis Moğol, Nejla Ateş, Özel Türkbaş, Sema Yıldız, İnci Birol, Prenses Banu ve Nesrin Topkapı türk oryantal dansının en büyük yıldızlarıydı.

1960’lı yıllarda oryantal dansı artık dünya çapında yayılmaya başladı. Oldukça fazla ilgi gördüğünden Kuzey ve Güney Amerika’ dan Japonya’ ya kadar oryantal dans kursları açılmaya başladı. Şuan günümüzde oryantal dans 3 ülkede gerçek anlamda okul halini almıştır. İsmi geçen bu 3 okul oryantal dansın temeli olmuşlardır. Yine de her ülkenin kendi kültürüne özgü esintiler katmıştır. Rusya’daki oryantal daha çok bale hareketleri içermektedir. Zamanında oryantal dans hakkında yaratılmış efsanelerden dolayı bugünkü dansta kılıç, hançer, kanat, yılan ve ateş gibi aksesuarlar kullanılmaktadır.

Bugün oryantal dans dünyanın en yaygın ve en popüler danslarından biridir. Bu dansın keşfetmek isteyenlerin sayısı her geçen gün artmaya devam ediyor. Erkek oryantalleri bir yana bırakıp bu dansın tamamen kadın için çekici olduğunu söyleyebiliriz. Bir bayanın teni, saç rengi, beden yapısı, kilosu ve yaşı ne olursa olsun oryantal dans yaparak kadın olduğundan gurur duymayı, kendini özgür ve çekici hissetmeyi, zarif hareket etmeyi öğrenebilir. Bugün oryantal dansı bir sahne sanatı olarak gelişmeye devam ederken, daha profesyonel bir seviye ortaya çıkıyor.

Teşekkürler Afaya KAPLAN